در خطبههای نماز جمعۀ سیرجان عنوان شد
تشییع باشکوه پیکر شهید سیدحسن نصرالله، دشمنان را وادار به اعتراف به شکست پروژۀ انزوای مقاومت کرد. به گزارش روابط عمومی ستاد نماز جمعۀ سیرجان، نماز جمعۀ دهم اسفندماه با حضور اقشار مختلف مردم ولایتمدار و مؤمن شهرستان سیرجان به امامت حجتالاسلاموالمسلمین مسلمیزاده امام جمعۀ سیرجان اقامه شد. خطیب جمعۀ سیرجان در […]
تشییع باشکوه پیکر شهید سیدحسن نصرالله، دشمنان را وادار به اعتراف به شکست پروژۀ انزوای مقاومت کرد.
به گزارش روابط عمومی ستاد نماز جمعۀ سیرجان، نماز جمعۀ دهم اسفندماه با حضور اقشار مختلف مردم ولایتمدار و مؤمن شهرستان سیرجان به امامت حجتالاسلاموالمسلمین مسلمیزاده امام جمعۀ سیرجان اقامه شد.
خطیب جمعۀ سیرجان در خطبۀ اول نماز جمعه، به بیان اهمیت و فضیلت ماه مبارک رمضان پرداخت و خاطرنشان کرد: در میان ماههای قمری، تنها ماهی که در قرآن کریم به صراحت از آن نام برده شده، ماه رمضان است؛ همچنین در روایات، این ماه مبارک به ماه «ضیافه الله» نامگذاری شده است؛ پیغمبر خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) در خطبۀ شعبانیه فرمودند: «شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَهِ اللَّهِ» یعنی در این ماه، شما به ضیافت و مهمانی الهی دعوت شدهاید. این مهمانی فقط مختص بندگان اهل صیام و قیام نیست، بلکه همۀ مردم مهمان خدا هستند و حتی اهل نافرمانی خدا نیز مورد عنایت خداوند قرار میگیرند. «إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَهِ وَ الرَّحْمَهِ وَ الْمَغْفِرَهِ» اسباب پذیرایی خداوند در این ماه فراهم است؛ مغفرت نسبت به کسانی است که اهل نافرمانی و معصیت خدا هستند، رحمت برای کسانی است که در وادی بندگی خدا گام برداشتهاند اما نقایص و کاستیهایی دارند، اما برکت مختص بندگان خوب خداست که اهل فرمانبرداری از حضرت حق هستند.
تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن
که خواجه خود روش بندهپروری داند.
افزون بر اینها، رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) در همین خطبۀ شعبانیه، ماه مبارک رمضان را اینگونه توصیف میکند: «شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ وَ لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ» ماهی که در نزد خدا برترین ماههاست و روزها، شبها و ساعاتش از همۀ روزها و شبها و ساعات برتر و بافضیلتتر است.وی همچنین افزود: در روایات سه گروه به عنوان مهمان خداوند متعال معرفی شدهاند: یکی بندگان روزهدار خداوند در ماه مبارک رمضان، دیگری حاجیان و سومی عمرهگذاران. امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند: «الْحَاجُّ وَ الْمُعْتَمِرُ وَفْدُ اللَّهِ» افرادی که از سرزمینهای مختلف به محضر پیغمبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میآمدند را گروههای «وفد» میگفتند؛ در این روایت نیز حضرت بندگانی را که زیارت خانۀ خدا را قصد میکنند و حج و عمره به جای میآورند «وفد خدا» نامیده، یعنی مهمان خدا هستند.
🔹حجتالاسلام مسلمیزاده در ادامۀ این خطبه، وجه نامگذاری ماه مبارک رمضان را اینگونه تبیین نمود: از روایات و کتب لغت اینطور استفاده میشود که کلمۀ «رمضان» یا از مادۀ «رَمْض» اخذ شده که به معنای بارانی است که در فصل پاییز میبارد و گرد و غبار پاییزی را برطرف میکند. در این صورت وجه نامگذاری این ماه آن است که گناهان بندگان در ماه رمضان شسته میشود، همانگونه که باران، طبیعت را از گرد و غبار میشویَد. و یا از مادۀ «رَمَض» یا «رَمْضاء» گرفته شده و به معنای حرارت زیادی است که از تابش خورشید یا هر چیز گرمادهندهای حاصل میشود و اشیاء را میسوزاند. پیغمبر خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمود: «إِنَّمَا سُمِّیَ رَمَضَانُ رَمَضَانَ لِأَنَّهُ تُرْمَضُ فِیهِ الذُّنُوبُ» این ماه را به خاطر اینکه گناهان را میسوزاند، رمضان نامیدهاند.
ایشان با اشاره به آیۀ شریفۀ «وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَاهِ» گفت: در ذیل این آیۀ شریفه از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده که صبر همان روزه است. بنابراین، در آیۀ مذکور دو رکن اساسی برای پیروزی بر مشکلات معرفی شده است؛ اول، یک پایگاه درونی به نام صبر که از طریق تقویت اراده و حاکمیت عقل بر هوا و هوس و ایستادن در برابر برخی لذات، به وسیلۀ روزه حاصل میشود و دوم، یک تکیهگاه محکم بیرونی است، یعنی نماز و ارتباط با خدا. نقل است که «کَانَ النَبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ إِذَا حَزَنَهُ أَمْرٌ اسْتَعَانَ بِالصَّلَاهِ وَ الصَّوْمِ» هرگاه مسئلهای باعث حزن و نگرانی رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میشد، مثل اینکه جنگی در میگرفت یا مشکلاتی در جامعه به وجود میآمد، حضرت از نماز و روزه کمک میگرفتند. لذا در تاریخ بیان شده که حضرت در تمام جنگها، ابتدا دو رکعت نماز میخواندند و با مصدر لایزال عالم ارتباط میگرفتند.
امام سجاد (علیهالسلام) نیز در دعای خود، ماه رمضان را «شَهْرُ الْإِنَابَهِ» و «شَهْرُ التَّوْبَهِ» نامیدهاند. توبه به معنای بازگشتن از راه غلط و بیهوده و گناه است، اما انابه بدین معناست که راه درست را بیابد و در مسیر بندگی خدا قرار گیرد و خطاهای خود را جبران کند.
امام جمعۀ سیرجان در خطبۀ دوم، عموم مردم مخصوصاً جوانان را به بهرهمندی از فرصت مغتنم روزهداری در ماه مبارک رمضان توصیه نموده و اظهار داشت: رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمودهاند: «إِنَّ لِرَبِّکُمْ فِی أَیَّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحَاتٍ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا» یکی از فرصتهای بیبدیلی که نسیم رحمت الهی در آن میوزد، همین ماه مبارک رمضان است؛ خود را در معرض وزش رحمت خداوند قرار دهید. حضرت در خطبۀ شعبانیه فرمودند: «فَإِنَّ الشَّقِیَّ مَنْ حُرِمَ غُفْرَانَ اللَّهِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْعَظِیمِ» بیچاره کسی است که این ماه بزرگ الهی بگذرد ولی گناهان او هنوز باقی باشند. لذا سعی همه بر این باشد که از روزه گرفتن غافل نشوند و از آثار و برکات زیاد آن در زندگی خود بهره ببرند. بدانیم که یگانه راهِ رسیدن به سعادت در زندگی، حرکت در طریق بندگی خداست. در روایت است که «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ» اگر کسی خدا را اطاعت کند، خداوند نیز جبران میکند و امور زندگی او را سامان میدهد؛
بندگی کن تا که سلطانت کنند
تن رها کن تا همه جانت کنند.
🔸وی ضمن تأکید بر لزوم حفظ حرمت ماه مبارک رمضان، اذعان نمود: اگر افرادی بیمار یا مسافر هستند و نمیتوانند روزه بگیرند، توجه داشته باشند که حرمت ماه رمضان را نشکنند. اگر برخی از افراد نسبت به برخی از اقدامات مسئولین جمهوری اسلامی اعتراض دارند، بدانند که ماه رمضان مربوط به این نظام نیست، بلکه حفظ حرمت این ماه یک قانون الهی از ابتدای اسلام است؛ خدای ناکرده مبادا با روزهخواری و هتک حرمت این ماه مبارک، به دنبال دهن کجی به نظام باشند. از شهرداری محترم هم تقاضا دارم که به منظور رفاه حال مسافرانی که در طول ماه رمضان از مسیر سیرجان تردد میکنند، فضایی را جهت استراحت و صرف غذای این عزیزان فراهم کنند.
🔸حجتالاسلام مسلمیزاده با اشاره به سالگرد تأسیس کمیتۀ امداد امام خمینی (رحمهاللهعلیه) و روز احسان و نیکوکاری، این روز را به تلاشگران این عرصه تبریک گفته و خاطرنشان کرد: امسال بهار معنویت با بهار طبیعت تقارن پیدا کرده است و این به معنای دو برابر شدن اهمیت و ضرورت حال احسن در وجود ماست؛ چرا که در دعاهای ماه مبارک رمضان میخوانیم که «اللَّهُمَّ غَیِّرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِکَ» و در دعای تحویل سال نیز از خداوند، بهترین حالات را درخواست میکنیم: «حَوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ الْحَالِ». بنابراین، «حال خوب» هم در بهار معنویت و هم در بهار طبیعت مطلوب انسان است. خوشا به حال کسی که در این ایام، کاری کند که حال مردم خوب باشد. امیرالمؤمنین (سلاماللهعلیه) فرمود: «طُوبَى لِمَنْ أَحْسَنَ إِلَى الْعِبَادِ وَ تَزَوَّدَ لِلْمَعَادِ» خوشا به حال کسی که به بندگان خدا نیکی کند و این کار، زاد و توشۀ او برای قیامت است. این مطلب، هم پیامی است برای مسئولان محترم ادارات و ارگانها که محل مراجعۀ مردم هستند و هم توصیهای است برای آحاد افراد جامعه که به دنبال رفع مشکلات مردم باشند؛ جناب سعدی گوید:
ره نیکمردانِ آزاده گیر
چو اِستادهای دست افتاده گیر.
مخصوصاً در آستانۀ ماه رمضان و سال نو، از دستگیری بندگان خدا غافل نباشیم. قرآن کریم میفرماید: «الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَهً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ» کسانی که اموال خود را در راه خدا پنهانی و آشکارا انفاق میکنند، اجرشان در نزد پروردگار ثابت است و ترس و اندوهی برای آنها نخواهد بود. بر این اساس، راه برونرفت از ترس و غصه و گرفتاریِ خودِ ما نیز، انفاق در راه خداست.
🔸ایشان همچنین نظارت جدی بر بازار عرضۀ کالا را خواستار شد و گفت: چند نرخی بودن کالاها در شهرستان سیرجان، معلولِ عدم نظارت کافی بر بازار است. لازم است مسئولان محترم این مسئله را که موجب رنجش و آزار مردم است، مدیریت کنند. فروشندگان و کسبۀ بازار نیز طریق انصاف را در پیش گیرند و بدانند که دود احتکار و گرانفروشی به چشم خود ما میرود و موجب رسوایی انسان در قیامت خواهد بود.
🔸خطیب جمعۀ سیرجان همچنین به مناسبت روز درختکاری در پانزدهم اسفندماه اشاره کرد و افزود: در روایتی از پیغمبر خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) بیان شده که حضرت فرمودند: وقتی انسان میمیرد، عمل او و ارتباطش با دنیا قطع میشود، مگر در سه مورد؛ «وَلَدٍ صَالِحٍ یَدْعُو لَهُ» فرزند صالحی که برای پدر و مادر خود استغفار و دعا کند، «وَ عِلْمٍ یُنْتَفَعُ بِهِ بَعْدَهُ» دانشی که از انسان باقی بماند و مردم از آن بهرهمند شوند، « وَ صَدَقَهٍ جَارِیَهٍ» یعنی کارهای خیری که نفع عمومی داشته باشد، نظیر ساختن مدرسه و وقف اموال برای امور خیر.
از جملۀ موارد صدقه جاریه درختکاری است که نفع آن به عموم مردم میرسد.
🔸حجت الاسلام مسلمیزاده با اشاره به برگزاری مراسم تشییع باشکوه شهید سیدحسن نصرالله و شهید سیدهاشم صفیالدین در بیروت، تصریح کرد: این تشییع باشکوه به تعبیر برخی از رسانهها، یک رویداد فرامرزی ایجاد نمود و دشمنان را وادار به اعتراف به شکست پروژۀ انزوای مقاومت کرد. شبکۀ الجزیره که یکی از رسانههای مهم دنیای عرب است، اذعان کرد که این مراسم طوفان بشریت بود. این شبکه گفت که یک و نیم میلیون نفر در خیابانهای بیروت فریاد زدند که مقاومت یک جریان زنده است و مهارشدنی نیست. این تشییع، تنها یک مراسم سوگواری نبود، بلکه نمایش تمام عیاری از وحدت جبهۀ مقاومت از فلسطین تا یمن بود. در این حماسه، خون شهیدان به صلاحی نمادین در برابر اشغالگری صهیونیستها تبدیل شد. این اتحاد بیسابقۀ گروههای مقاومت، یک عملیات ایدئولوژیک بود که در سه محور در منطقه ایجاد تحول کرد؛
اوّلا اینکه گفتمان عادیسازی روابط بین رژیم صهیونیستی و کشورهای منطقه را منتفی کرد،
ثانیاً موازنۀ قدرت به نفع جبهۀ مقاومت تغییر کرد
و سوم اینکه آرمان فلسطین جهانی شد. علاوه بر اینها، کشتار مردم بیدفاع غزه و شهادت مردان بزرگی مثل سیدحسن نصرالله افکار عمومی جهان را به جنایات رژیم اشغالگر جلب کرد و مشروعیت این رژیم منحوس را در دنیا، به شدت کاهش داد. همۀ اینها نشانههایی از تحقق وعدۀ الهی است که «إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقاً».
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید